Založ si blog

Nevedomosť ako božie požehnanie

Nevedomosť ako božie požehnanie

(úryvok z Raja na zemi)

 

„Vy ste mi ale nebol ohlásený“, oslovil Stajla muž, ktorého Stajl vyhodnotil ako radového zamestnanca železničnej spoločnosti bez hmotnej zodpovednosti. I tak, možno mu bude schopný poskytnúť aspoň niektoré základné informácie. Zamestnanec železnice ale nemal zatiaľ v úmysle prestať hovoriť a tak Stajl musel ešte chvíľu počkať so svojimi otázkami.
„Je zo zvláštne, ale teším sa, neohláseného cestujúceho sme tu už nemali, počkajte, tak tri štyri roky. Veľmi sa teším. Podáte mi ruku? Ďakujem. Prišli ste z lesa? Ako inak. Logické. Vlakom ste neprišli. Už dva dni žiadny neprišiel a preto ani žiadny neodišiel. Potešilo by ma, ak by ste ma mohli niekedy navštíviť. Nie tu, u nás v domácnosti. Doma, máte štvorizbový byt, komplete zariadený. Nie je to ďaleko, ako sa hovorí, hneď za rohom. Dalo by sa aj povedať, že rovno tu. Výborný byt, s kamerou aj mikrofónmi. Chodí k nám ale málo návštev, asi kvôli mačkám, o ktoré sa moja žena stará. Viete, to musíte pochopiť, ona dlhé roky varila v škole žiakom, a aby teraz varila len mne, to ju neuspokojuje. Zriedkakedy niečo rozlejem. Už nepamätám kedy. Preto veľmi sa teší, ak mačkám chutí. Prídete, že? Som si istý, že ste vzdelaný a zdvorilý človek a prísť neodmietnete. Zdvorilí sú dnes mnohí, ale vzdelaných veľa nie je. Odvtedy, že zakázali čítať zakázané knihy. Logické nie? Aké iné knihy by mali zakázať, samozrejme tie, ktoré sú zakázané. Len škoda, že vzdelanosť je na ústupe. Môžete mi prosím, ešte raz podať ruku?“
Stajl mužovi v okienku ruku nepodal, čím vyvolal u neho prekvapenie a poskytol Stajlovi možnosť vstúpiť do jeho monológu.
„Môžem si u vás kúpiť lístok na vlak.“
„Nepodali ste mi ruku. Asi si hovoríte, že raz stačí. Asi si hovoríte, že dobrého má byť málo, aby sa nezunovalo. Veď ani do kina vám lístky dvakrát nepredajú na to isté predstavenie. Raz, možno by som sa nemal priznať, som chcel ísť druhýkrát do kina na film o železničiaroch, veľmi sa mi páčil, najmä to pečiatkovanie zadku, prízvukujem ženského zadku. Určite ste ten film videli. A odmietli mi predať lístok, lebo aj iným ľudom bolo treba umožniť vidieť také pekné scény a železničiarov je veľa. A tak som začal doma pečiatkovať zadok mojej ženy, tiež mám železničiarsku pečiatku. Keď k nám prídete, ukážem Vám pečiatku aj zadok, zadok celý celučičký opečiatkovaný. Len neviem, či mi pečiatka ešte aspoň rok vydrží, je veľmi opotrebovaná. A lístky na vlak sú na tejto trati zrušené. Mal by som si vypýtať novú od nadriadeného, ale nepoznám jeho adresu ani názov úradu. Je to náročné mať takúto zodpovednosť. Na takomto významnom mieste.“
Pán železničiar si vzdychol, ale s úsmevom.
„Môžem teda nastúpiť aj bez lístka? A nevidel som tu jazdný poriadok, kedy príde nejaký vlak a kam pôjde, kde má zastávky, je to osobný vlak alebo nebodaj rýchlik?“
„Ťažké otázky, to vy by ste mal vedieť, vy ste vzdelanejší. Nastupovanie do vlaku bez lístka železničiarky poriadok nerieši, nepoznám ani taký prípad, ale všetko treba niekedy vyskúšať prvý raz. Vyskúšajte, napíšte o tom správu, pošlite to môjmu šéfovi a tiež napíšte, keď už budete písať, že potrebujem novú pečiatku. “
„Chodia tu vôbec vlaky?“
Stajl pochopil, že nebude ľahké získať nejaké odpovede. Ale predsa nie je možné, aby človek s takýmto duševným vybavením sám riadil železničnú stanicu.
„Nenamáhajte sa, povedzte mi len, kde nájdem prednostu stanice, alebo niekoho, kto ho zastupuje, niekoho, pre koho nebudú moje otázky ťažké na odpoveď.“
„Prednosta stanice som ja, myslel som si, že ste sa dovtípili. A otázky sú pre mňa ťažké, lebo sa nevedomosť odo mňa očakáva. Preto mi zobrali televízor, telefón, aj mobilný, rozhlasový prijímač – ale aj tak by boli zbytočne, veď ma odpojili aj od elektriny. Aj vlaky cez túto stanicu ťahajú len parné lokomotívy. Ja odpovede na vaše otázky ani poznať nesmiem. Očakáva sa odo mňa určitý vysoký stupeň neinformovanosti. A ja mám túto svoju pozíciu celkom rád. “
„Nechápem, prečo by mal byť prednosta stanice neinformovaný, napríklad o čase príchodu vlakov.“
„Bol to trest.“
„Trest?“
„Áno, nerád o tom hovorím. Ale raz som telefonoval so sesternicou, pracovala vo výskumnom ústave ako skladníčka. Mala na starosti výdajňu drog. Pekná baba. Veselá, zhovorčivá. A ja som zhovorčivý tiež. A sme dlho a často klábosili a asi som jej niečo prezradil, čo som nemal, niečo o niečom, čo som nemal poznať. A tak raz, keď už z vlaku vystúpili hasiči, ich veliteľ prišiel do mojej kancelárie, a všetky veci, ktoré ma spájali so svetom mi zobral, vraj v mojom záujme. A tak som v mojom záujme hlúpol – tak ako išiel čas, tak som hlúpol a hlúpol, až kým som nepochopil, že nevedomosť je ako božie požehnanie.“

Sex a svedomie

10.03.2024

(Milostný príbeh, ktorý sa už stal alebo sa ešte len stane – úryvok) Alexander kráča smerom k železničnej stanici, v tme, v ktorej doznievajú údery čižiem občianskej hliadky, aby našiel svoje konečné riešenie. Kráča sám so svojim svedomím. Ovieva po pocit smutnej samoty – ktorá mu bola pred nedávnom potechou. Nič na nej nemenilo, že sa pohyboval [...]

Literárne myšlienky o vojne v mieri (H. Hesse)

02.02.2024

„Niekoľkokrát som vyjadril svoju mienku, že každý národ musí začať od seba, ba aj každý jednotlivec, a nie sa dať ukolísať falošnými politickými otázkami viny, musí skúmať nakoľko on sám so svojimi chybami, nevšímavosťou, zlozvykmi nesie vinu na vojne a všetkých biedach sveta, to je jediná cesta, ako sa možno vyhneme budúcej vojne. Neodpustia mi to, lebo sami sú, [...]

Politologická dojmológia

03.01.2024

Politológovia vedia, že „západný typ demokracie nám prináša ako darček slobodu. Neprezradia ale, alebo to ani nevedia, že nám slobodu ponúka v technologickej klietke. A rozvoj technológii znamená pokrok; a vplyvom pokroku hrubnú steny technologickej väzobnej kobky. Bez technológií nevieme dýchať, nedokážeme sa pohybovať, nie sme schopní v dostatočnej miere konzumovať [...]

Maďarsko polícia pobodanie péter baumann

Obeť a dvoch zranených si vyžiadal výbuchu v bytovke v Budapešti

29.03.2024 13:10

Evakuovať museli 50 ľudí.

Putin

Rutte: Vyšetrovanie ruskej propagandistickej siete je veľmi znepokojujúce

29.03.2024 12:54, aktualizované: 13:58

Činnosť proruskej špionážnej siete vyšetruje poľská kontrarozviedka a tiež belgické či české spravodajské služby.

forró, fico, galanta

Tlačila na Forróa vláda? Člen predsedníctva Aliancie: Pellegriniho podporil len predseda, stretnutie s Korčokom zrušil svojvoľne

29.03.2024 12:00

Szabolcs Mózes pre Pravdu uviedol, že ich rozhodnutie Krisztiána Forróa zaskočilo.

Jaroslav Naď

Naď: Najväčšou výzvou pre NATO bude odolať dezinformačným útokom

29.03.2024 11:47

Podľahnutie premysleným kampaniam, na ktoré je podľa štatistík Slovensko náchylné, môže podľa Naďa oslabiť celkovú dôveru v NATO a Alianciu samotnú.

Štefan Ziegler

Manipuláciou k jednotným potrebám a mieru

Štatistiky blogu

Počet článkov: 36
Celková čítanosť: 61274x
Priemerná čítanosť článkov: 1702x

Autor blogu

Kategórie